۱۳۸۶ مهر ۱۱, چهارشنبه

ما دیروز قله را صعود کردیم



در ساعت 5.30صبح روز سه شنبه 2اکتبر 2007 به وقت مسکوخبری هیجان انگیز به سایتهای خبرگزاری کوه نوردی جهان مخابره شد:

ما در کمپ 4 هستیم و میخواهیم فرود را آغاز کنیم.... ما دیروز قله را صعود کردیم!!

این پیغام از طرف تیم دو نفره و قدرتمند قزاق که روزهای زیادی است در حال تلاش برای صعود یال شمالی قله k2 به روش آلپی بودند مخابره شد. اعضای این تیم کسانی نبودند جز دو کوه نورد توانمند قزاق "دنیس اوروبکو" و "سرگی ساموئیلوف"

این صعود درخشان اولین صعود یال شمالی قله k2(8611متر) به روش آلپی است که 11سال بعد از آخرین صعود این یال در 14 آگوست سال1996 که به روش هیمالیایی صورت گرفت به انجام رسیده که این خود نقطه عطفی در صعود قلل 8000 متری هیمالیا و وجه تمایزی بین صعود این تیم توانمند قزاق و تیم هایی است که پیش از این موفق به صعود قله k2 از یال شمالی شده اند؛ لازم به ذکر است که درسپتامبرسال 1978 یک تیم بزرگ امریکایی اقدام به صعود قلهk2 از مسیر یال شمالی کرد که نهایتا بعد از تغییر مسیر به سمت جبهه شمال شرقی موفق به صعود این قله شد و از صعود کامل یال شمالی بازماند.

آمار و ارقام در مورد صعود هایی که روی قله 8611 متری k2 صورت گرفته نشان میدهند که از میان 281 نفری که تا کنون موفق به صعود این کوه سر سخت شده اند تنها 32نفر از مسیر یال شمالی به قله این کوه دست یافته اند و قطعا این دو کوه نورد قزاق تنها کوه نوردانی خواهند بود که تا کنون موفق به صعود آلپی k2 از این مسیر شده اند.

این دو کوه نورد که در چند هفته اخیر در حال تلاش برای صعود سبکبار یال شمالی k2 بوده اند در روز جمعه گذشته ازکمپ چهارم خبر دادند که در میان کولاک و بهمن های خطرناک گرفتار شده اند؛ آنها اظهار کردند که مدتی است که بیمار شده اند و احتمالا در این برنامه موفق نخواهند بود و پیام دادند که 1 تا 2 روز در کمپ چهارم استراحت خواهند کرد....

در همان روز و بعد از گذشت 4 ساعت مجددا طی تماسی وضعیت جوی را در روزهای آینده جویا شدند و از و ضعیت وخیم و وحشتناک خود خبر دادند....

2ساعت بعد از آخرین تماس مجددا تماسی دیگر و اینبار با نا امیدی از وضعیت بسیار بد هوا در کمپ چهارم و تهدید بهمن خبر میدهند، آنها تصمیم خود رابرای ادامه برنامه اینگونه مخابره کردند:

ما 2 روز در کمپ 4 میمانیم و بعد اقدام به تراورس به سمت مسیر نرمال شمالغربی (مسیر ژاپنی ها) خواهیم کرد، ما قادر به ادامه مسیر خودمان در میان حجم زیاد برف و تهدید بهمن نیستیم!!....

روز شنبه "اوروبکو" طی تماسی اعلام میکند که :

ما برنامه اصلی خود را تغییر داده ایم! ما به دلیل وجود خطر بهمن نمیتوانیم جبهه شمالی k2 را صعود کنیم و این قله را از مسیر نرمال صعود خواهیم کرد؛ او طی این تماس از استقرار در کمپ دوم خبر دادند...

روز یکشنبه"اوروبکو" با اظهار ناراحتی از وضعیتی که برای آنها ایجاد شده اعلام کرد که در کمپ سوم یال شمالی مستقر هستند، هوا صاف شده اما همچنان سرما و باد شدید بر منطقه حاکم است ؛ حال آنها هم بهتر شده و برای صعود مساعد است...

روز دوشنبه دو پیغام از تیم قزاق ارسال شد و نشان داد که آنها به کمپ چهارم جبهه شمالی رسیده اند ولی وضعیت هوا مجددا رو به وخامت گذاشته و قدرت دید کافی برای صعود را از آنها سلب کرده است، آنها در پیام خود اعلام کردند که در صورتی که وضعیت هوا برای صعود مساعد باشد آنها فردا(سه شنبه) به قلهk2 حمله خواهند کرد....

درباره این تیم:

"دنیس اوروبکو" یک کوه نورد برجسته و مطرح در میان بهترین کوه نوردان دنیا است. او تا به حال 12 قله بالای 8000 متر دنیا و بعضی از قلل مهم در هیمالیا و آسیای مرکزی را صعود کرده است.او همچنین چند صعود بزرگ را به خاطر کمک رسانی به کوه نوردانی که در خطر بوده اند ازدست داده است،کسانی که او قبل از این آنها را هرگز ندیده بود و این از مشخصه های بارز اخلاقی این کوه نورد توانمند است.

"دنیس اوروبکو" سه سال پیش روش صعود خود را به قلل هیمالیا تغییرداد او که قبلا قلل هیمالیا را در قالب تیمهای بزرگ بین المللی صعود میکرد تصمیم گرفت که از روش آلپی برای صعود استفاده کند به همین منظور او و "سرگی ساموئیلوف" یک تیم را تشکیل دادند تا در جوار حمایتهای یکدیگر قلل بلند دنیا را فتح کنند؛ /انها تا کنونو 10 برنامه موفق در منطقه هیمالیا به روش آلپی به انجام رسانده اند.

در 8 می سال 2006 موفق شدند که کوه "ماناسلو"(8163متر) را که سه سال بود صعود نشده بود به روش آلپی و از جبهه شمالی صعود کنند. آنها چند روز قبل ازاین صعود مناسلو را از مسیر نرمال صعود کرده بودند.

در سال 2005 این دو کوه نورد مسیری جدید در جبهه شمالی قله برود پیک(8047متر) را به روش آلپی و در هوایی نامساعد صعود کردند کوه این صعود در سال 2005 کاندیدای دریافت جایزه بزرگ "کلنگ طلایی"(pilot d’or) شد. در آن سال آنها تنها کوه نوردانی بودند که موفق به صعود قله برودپیک شدند.

"دنیس اوروبکو" حالا 12 قله بالای 8000 متر دنیا راصعود کرده او هم اکنون برای پیوستن به جمع انسانهایی که تمام 14 قله بالای8000 متردنیا را صعود کرده اند فقط قله های "ماکالو"(8463متر)و "چوآیو"(8201متر) را پیش رو دارد. "ساموئیلوف" هم در این صعود موفق به صعود پنجمین قله بالای 8000 متر خود شد.

منبع:

www.k2climb.net

www.mounteverest.net

www.explorersweb.com

www.russianclimb.com

هیچ نظری موجود نیست: